4 Mart 2015 Çarşamba

5 ŞİŞLE PATİK ÖRGÜSÜ

Eski geleneksel halk zanaatlarının, el işlerinin çok önemli bir değeri, anlamı var. Teknolojinin gelişmesi ve ihtiyaç kalmaması nedeniyle birçoğu kayboluyor, unutuluyor. Aslında günlük yaşam olararak bu çok normal. Ama kültürel miras değerleri açısından bakınca unutulmaları çok büyük kayıp. Sembolik olarak da olsa yaşatılmaları gerekir diye düşünüyorum.Yarın öbür gün birileri bu işi sahiplenip kendi ülkeleri adına tescil ettirince çok üzülürüz ama geç kalmış oluruz. Kahvemiz, baklavamız böyle olmadı mı...

Çok şükür ki 5 şişle örülen bu patikler hala yapılıyor. Onlar da zamana ayak uydurarak devam ediyor ama. Eskiden bahar olunca koyunların yünleri kırpılır, elde edilen yapağı örekeye takılır ve bir elle eğirilen iplik, diğer elle iğe sardırılırdı. Aynı işlem pamukla da yapılırdı.

Artık yün ya da pamuk eğiren hemen hemen kalmadı, hazır örgü ipleri kullanılıyor.
Mahallemizin Müzeyyen teyzesi torunlarına harika yelekler, kazaklar örüyor. Artan iplerle de bu rengarenk patikleri 5 şişle örüyor.


 Daha onlarca patik modeli için buraya bakabilirsiniz.
 Efendim ne güzel demişler, işte sağlığın formülü :

Ayağını sıcak tut, başını serin.
Doldurma mideyi, düşünme derin.

32 yorum:

  1. ellerine saglik Muzeyyen teyzenin, benim kisin vazgeçilmezlerimden biridir patik çok severim sicacik

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne güzel ! Özellikle kışın ayakları sıcak tutmakta fayda var :)

      Sil
  2. Benim de anneannem beş şişle yün çoraplar örerdi. Eski günlere gittim şimdi. Paylaşım için teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zamanla bilen gören kalmayacak, ne yazık ki. Anneannenizi hatırlattığıma sevindim.

      Sil
  3. Bir zamanlar ben de örmüştüm 5 şiş ile .Kayınvalidem çok örer ondan öğrenmiştim
    ama desen koymak gerçekten çok zor ve kafa gerektiren bir mevzuu.
    Gelenekler ne olursa olsun yaşatılmalı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ya, ne güzel siz biliyorsunuz ama sonraki nesiller belki hatırlamayacaklar bile.

      Sil
  4. MaşaAllah Müzeyyen teyzeye, eskiler bu işleri daha iyi biliyor:)

    YanıtlaSil
  5. Şimdilerde bu geleneksel patiklerin yerini, ev babetleri almaya başladı. Hepimiz onları tercih ediyoruz nedense. Ama yaşatmak lazım, korumak lazım değerlerimizi. Sonra bizim bin yıllık beş şişle örülen patiğimiz, bir bakmışız başka bir ülkenin patenti altına alınmış, marka olmuş falan. Tıpkı kahvemiz baklavamız.... gibi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, ben de tam olarak bunu anlatmaya çalıştım. Modernleşme adına benimsediğimiz yenilikler elbette olacak ama eşsiz kültürel zenginliklerimize de ihanet etmemek- tu kaka etmemek lazım. Sonra başkalarına kaptırınca çok üzülüyoruz ama geç kalmış oluyoruz.

      Sil
  6. Ben de bazen kullanıyorum ayağım çok üşüdüğünde. Teyzeleri görünce rahmetli anneannem geldi aklıma. Bana çocukken 5 şiş ile çorap örmeyi öğretmişti. Paylaşım için çok teşekkürler :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bilmeniz ne güzel, siz de birilerine öğretin, bilgi yeni kuşaklara aktarılsın.

      Sil
  7. Müzeyyen Teyze'nin ellerine sağlık. Ben de böyle güzel el sanatlarımızın korunup kollanmasından yanayım. Geçen gün birisi şöyle bir cümle kurmuştu " ayy köylü gibi hala el örgüsü giyiyorlar" . İçimden geçenlerin hepsini söylemedim, el örgüsünü sevdiğimi ve kullandığımı söylemekle yetindim. Sevgiler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tamam, birtakım global modalara malzemelere giyim tarzına ayak uydurmamak pek mümkün değil. Ama bir taraftan da farklı olma, orijinal olma, en azından pişti olmama baskısını hissediyor çok kişi. Bunun tek çaresi de geleneksel el zanaatlarından kopmamak. Belki hepsi olduğu gibi kullanılamayabilir ama kullanılabilir parçalar haline pekala getirilebilir. Eskiden Olgunlaşma Enstitülerinde ne kadar güzel stilize uygulamaları yapılırdı. Ve dünya çapında ne büyük sükse yaparlardı.
      Bunlar da belki patik olarak rağbet görmeyebilir. Ama ev babeti, ev çizmesi gibi günümüze uygun dönüştürülebilir.

      Sil
  8. İşte direkt "onlar kadınsa ben neyim Allah'ım " dediğim anlardan birine geldimmm
    O patikleri ben kullanır ve çok severdim
    Müzeyyen teyze'ye sonsuz selam ve saygılarımı yolluyorum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İletirim, mahçup kızlar gibi yanakları kızaracaktır :))

      Sil
  9. REsim gibi bir fotoğraf olmuş, teyzenin ellerine sağlık, allah uzun ömürler versin bu güzelleri yaratmak ve paylaşmak için..İyi ki var müzeyyen teyzeler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, ben de fotoğrafı çok sevdim :) İçten dileklerinizi iletirim, teşekkürler.

      Sil
  10. Hatırlıyotum bu patıkelrı pek severdım mınıkken , ne guzel ormusler , pamuk ellerıne saglık

    www.kuzununannesi.com

    YanıtlaSil
  11. Thank you.
    I follow your blog too :)

    YanıtlaSil
  12. o pamuk eller öpülmezmiiii,Maşallah ellerine ,emeğine sağlık harika emek bunlar.

    YanıtlaSil
  13. Harika patikler olmuş ellerine sağlık Müzeyyen teyzenin Allah uzun ömürler versin

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Amin !
      Hoş geldiniz, sizi burada gördüğüme çok sevindim.

      Sil
  14. Benim anneannem de çok güzel örer. Ben çok üzülüyorum eski değerlerimizi bu şekilde kaybedişimize..
    Umarım hiç unutulmaz bunlar..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de diliyorum ve umuyorum ama bunların yeterli olmadığını da biliyorum.

      Sil
  15. Ben yanlışlıkla dükkana gitmişim :) Şimdi buraya da geldim... Anadolu geleneklerine ışık tutmuşsunuz, bayıldım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sizin gibi zarif bir arkadaş kazandığıma çok mutluyum. Hoş geldiniz !

      Sil
  16. Ben patik giyinmeyi çok severim fakat öremem :) Babaannem sağolsun sevdiğimden bana bir sürü rengarenk ördü :))
    Bloğunu çok beğendim bana da beklerim http://www.biraltibirsifir.blogspot.com.tr/

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hoş geldiniz !
      Babaannenizi ellerine sağlık.
      Ben de takipteyim :)

      Sil

İçinizden nasıl geliyorsa.